Dva roky po vydaní debutového sólového albumu prichádza ikona francúzskej scény s druhým štúdiovým opusom. Ten prvý vyšiel pod názvom SubliminalGims za milión predaných kusov obdŕžal diamantovú platňu. Takýto kúsok sa dnes vo Francúzsku podarí máloktorému umelcovi, nehovoriac o tom, že rap je ešte stále (aj keď to už nie je také markantné, ako pred niekoľkými rokmi) marginalizovaným hudobným štýlom. Člen fenomenálnej parížskej crew Sexion d’assaut sa zároveň pripravuje na koncert v prestížnej Bercy Arene, ktorú dokáže naplniť veľmi málo hudobníkov.

MCAR

Dátum vydania: 28 august 2015 ℗ 2015 Wati-B under exclusive license to Sony Music Entertainment

Album s názvom Mon cœur avait raison (Moje srdce malo pravdu) vyšiel dnes ako jeden z najočakávanejších tohtoročných francúzskych albumov. Aký je súvis medzi druhým albumom lídra Sexion d’assaut a Matrixom? Maître Gims pripravil album konceptuálne tak, že sa pri tom nechal inšpirovať ideou modrej a červenej pilulky. Dvojalbum je rozdelený na dve časti, kde modrá pilulka predstavuje popové a červená rapové skladby. Maître Gims je totiž známy ako predstaviteľ tzv. „pop urbaine“, teda niečo ako uličný pop, kde nad rapom prevládajú spevavé pasáže. Práve to je terčom najväčšej kritiky u tohto 29 ročného parížskeho rapera. Opus MCAR má preto za úlohu vyhovieť fanúšikom oboch táborov – popového aj rapového.

„Chanteur, rappeur, en fin de comptes y’a pas de diff“ – „Spevák, raper, koniec-koncov v tom nie je žiaden rozdiel“

Prvá časť albumu, ktorá predstavuje modrú pilulku, obsahuje celkovo 15 skladieb. Aj keď som skôr fanúšikom červenej pilulky, ostal som veľmi milo prekvapený. Hneď po tom, čo Gims zverejnil úplne prvý track Est-ce que tu m’aimes? z modrej časti albumu, očakával som veľmi silný zážitok. A tak sa aj stalo. Z 15 skladieb by sa 10 mohlo pokojne hrávať v každom rádiu. Dovolím si povedať, že najmä vďaka Gimsovi a jeho refrénom sa Sexion d’assaut dostala tam, kde je dnes – na vrchol scény, nie len čo sa týka predajnosti. Presne tú energiu a chytľavú melodickosť z čias Sexion d’assaut preniesol do svojho sólového albumu a určite si ho doma spievajú aj tí, ktorí tvrdia, že sa to nedá počúvať.

Modrá pilulka prekvapila aj menami, ktoré sa objavili za mikrofónom. Nikdy by som nebol čakal, že sa na modrej časti albumu predstaví Barack Adama, člen Sexion d’assaut. Podobne ako trapový fenomén Niska – kvôli štýlu, akým sa prezentujú, som ich skôr tipoval do červenej časti albumu. Naopak, Gimsov brat Dadju zo skupiny The Shin Sekaï bol jasný ako facka. Prekvapením je aj pomerne vydarená spolupráca so speváčkou Sia z poza veľkej mláky. Pre Gimsa je nepochybne obrovským úspechom to, že speváčka takého mena akou je Sia prevzala v skladbe melódiu, ktorú vytvoril Gims.

Modrá pilulka je zaiste komerčne úspešnejšia, než červená. Tak napríklad skladby Laissez passer a už  spomínaná Est-ce que tu m’aimes? majú dokopy vyše 57 (!!!) miliónov pozretí. To svedčí o tom, že Gims je známy nie len v 65 miliónovom Francúzsku, ale že jeho „pop urbaine“ sa šíri aj tam, kde sa najkrajším jazykom sveta nehovorí.

Gimsova červená pilulka zahŕňa celkovo 11 trackov. Otvára ju skladba s názvom Intro, kde sú naskrečované Gimsove slohy z čias Sexion d’assaut, ktoré komentuje producent Dawala, jeden z najvplyvnejších mužov francúzskej rapovej scény. Ten sa veľkou mierou podieľal na úspechu osemčlennej parížskej crew.

„C’était soit les soirées bédo, tise, meufs ou devenir multi-millionnaire comme Dawala du XIX“ – „Mal som na výber buď večierky – tráva, chlast, ženy, alebo stať sa multimilionárom ako Dawala z 19teho parížskeho obvodu“

Najvýraznejšou skladbou červenej časti albumu je pre mňa Longue vie, kde hosťuje Lefa. Je to jeden z členov Sexion d’assaut, ktorý sa rozhodol zavesiť majk na klinec, avšak neskôr svoje rozhodnutie prehodnotil. Tento track pre mňa inkarnuje starú Sexion d’assaut, kde Gims odspieval refrén a potom dal slohu 100% punchline. U niektorých raperov mi vadí, keď si idú egotrip v štýle „som najlepší, mám prachy“, ale Gims ho spracuje takou metaforou, že si tú pasáž pustíš 10x dookola a stále sa čuduješ, že prečo sa nedáva Nobelova cena za rap:

,,La thune que je donne aux impôts sert à faire briller la Tour Eiffel“ – „Prachy, čo dávam na dane, slúžia na vysvietenie Eiffelovej veže“

Za zmienku stojí aj skladba s názvom Uzi, kde sa objavili ďalší dvaja členovia Sexion d’assautJR O Crom a Doomams, ktorí pripravujú spoločný album pod názvom Vendetta. Keď sa na trackliste objavia tieto dve mená, je hneď jasné, že pôjde o rap – žiaden pop, trap, ale čistý parížsky rap, ako ho poznáme. Gims si na starosti zobral refrén a zo skladby dýcha silný esprit Sexion d’assaut.

Gims pochádza z hudobníckej rodiny – otec bol kedysi speváckou hviezdou v Kongu, brat Dadju je fenomenálnym spevákom crew The Shin Sekaï , ďalší brat Bedjik je známym raperom skupiny Monstre marin, Djelass a X-Gangs sú sólisti. Práve to sa Gimsovi podarilo zužitkovať a s bratmi nahrať spoločnú skladbu s názvom Mayweather. „Djuna family“ nahrali veľmi silný track a určite položili základy pre ďalšiu spoluprácu rodinnej skupiny.

Dovolím si konštatovať, že „pilule rouge“ musela uspokojiť chúťky tých najzarytejších rapových fanúšikov. Som si však istý, že sa nájdu aj takí, ktorí budú hovoriť o komerčnom, rádiovom rape a bazírovať na starej Sexion d’assaut. Gims má totiž jeden handicap – on už svoj najlepší rapový track v živote nahral. Je ním skladba s názvom A 30% z mixtape Les Chroniques du 75 (2009), kde Gims hovorí, že nerapuje ani na 30% toho, čo by mohol. Táto skladba sa stala akousi modlou fanúšikov „pravého“ rapu, ktorí stále čakajú na skutočný uličný rap a nevedia prehltnúť horkú pilulku (sleduj ten súvis) pravdy.

Keď som v roku 2013 ešte ako redaktor istej slovenskej stránky o hip-hope recenzoval Gimsove debutové sólo, dal som 7/10 práve kvôli niekoľkým popovým skladbám. Keby som ho recenzoval dnes, dám 10/10. Presne také hodnotenie dám aj za jeho druhý štúdiový počin, desiatku si nepochybne zaslúži. Svojim inovatívnym štýlom posúva francúzsky rap za hranice krajiny galského kohúta. Gimsov MCAR si dovolím zaradiť aj do TOP 3 francúzskych albumov roku 2015.

Album hodnotím: 10/10

One Response